2009. május 18., hétfő

MÁJUS 18 - TÓÁSÓ NÖVÉRE NYILATKOZOTT

EJU máj 17. El Deber című ellenzéki lapban jelent meg ez a nyilatkozat, a honlapjukon. Egyetlen hazai lap se hozta le ezt a szöveget, tudtunkkal. A lap nem közli hol készült ezt a nyilatkozat? Telefonon? Vagy Tóásó nővére kiugrott Boliviába nyilatkozni? Ez valószínű lehet, mert azt mondja nehéz volt itthagyni a három gyerekét. De ha már kint volt, akkor testvérét nem látogathatta meg? Miután utazott ezért 30 ezer km-t. Aminek az utiköltsége nem semmi, gondoljuk a szabadkőműves lovagok állták a számlát. Ha Tóásó ügyvédei mindent el tudtak intézni, akkor azt nem tudták, hogy meglátogassa a testvérét? A nyilatkozat nem utal a körülményekre, hogy hol és miként készült ez? A cikknek aláírója sincs. Igaz, ez a szöveg az EJU oldalán jelent meg, de ott pontosan szoktak átvenni szövegeket. Az eredeti kifejezéseket, fogalmazási formákat meghagytuk.

TÓÁSÓ NŐVÉRE NYILATKOZOTT



Tóásó Elődnek az idősebb nőtestvére. Ő 35 éves, utolsó éves egyetemista Budapesten. Magyarországon él, három gyermekével. Hogyan hallottad meg, hogy mi történt a Las Amerika hotelben?
Április 16 -án éjjel a tv-ben hallottam, hogy Santa Cruzban megöltek három embert és letartóztattak két férfit. Azonnal sejtetettem, hogy Előd is kötük van, mert Santa Cruzban nagyon kevés magyar él. Akkor kapcsolatba akartam vele kerülni, de nem sikerült. Akkor azt gondoltam, hogy Előd is közöttük lehet. Elkezdtem imádkozni, hogy a Szentanya segítse a bátyámat, mert úgy éreztem, hogy ő él. Nem tudom hogyan, de tudtam ezt. Egész éjjel ébren voltunk, hallgattuk a híreket és reggel már tudtuk, hogy kik voltak az áldozatok és megtudtuk, hogy Előd él, ami egy csoda volt, Isten él. Hívtuk a konzulátust, a nagykövetséget és megpróbáltunk volna kapcsolatba kerülni Előddel, de eredmény nélkül.
Kapcsolatba volt vele?
Néhány nappal azután, hogy a letartóztatása volt, lehetett beszélni Előddel a Máltai Lovagrend (Knights of Malta) segítségével. Én is nagyon boldog voltam, hogy megtudtuk hogy él és hallhattuk a hangját. Abban a pillanatban képes volt kommunikálni kétszer.. Előd ügyvédei meg vannak győződve arról, hogy ártatlan és nem tett semmit. Megcsinálnak mindent annak érdekében, hogy az igazság kiderüljön és igyekszünk segítséget nyújtani neki.
Felvette a kapcsolatot Árpád családjával is? Mi volt a reakció?
Felvettük a kapcsolatot a családdal, kifejeztem a részvétünket és biztosítottak minket arról, hogy támogatnak bennünket. Ez egy szétszakadt család és az anya korábban vesztette el lányát, most meg a szeretett fiát tisztázatlan körülmények között és mindez az otthontól távol történt. Azt nem értem, hogy miért kellett megölni őket? Könyörtelenül. Arra törekszem hogy megtudjam az igazságot. Minden elkövetünk, hogy megtudjuk az igazságot.
Mit gondol? Elődöt letartóztatták?
Rendkívül felháborító amit az öcsémmel tettek. Ő azt mondta, hogy megkínozták. Azután nem kapott orvosi ellátást a sebeire. Azt hiszem, egy hazugság amit mondanak és felháborító, hogy egy civilizált és demokratikus oszágban az emberi jogokat így megszegik és a hatóságok azt figyelik, hogy fegyver volt-e nála. Kénytelen volt 900 kilométert alsógatyában utazni. Közben fegyverekkel fenyegették. Nem volt tolmács amikor kérdezték. Egész listát tudok a sok más szabálytalanságról ...
Beperli Bolivát?
Kapcsolatban vagyok nemzeti és nemzetközi jogászokkal, hogy mit lehetne tenni. Továbbra is dolgoznak ezek a szervezetek és az emberi jogokat figyelik a különböző országokban. És az emberi jogok megsértését vizsgálják ezek a csoportok. Én elkeseredetten utaztam Bolíviába, mert a három gyermekem nem volt könnyű otthon hagyni. Már szervezés alatt van egy európai küldöttség amelyik Bolíviába megy, hogy megkérdezzék a bolíviai hatóságokat.
Ha Előd előtt lesz mit mond neki?
Sajnálom a testvérem. Micsoda szégyen, ami történt. Kusza helyzetről kapunk képet, anélkül, hogy tudnánk, hogy valójában miről volt szó? Tudjuk, hogy ő nem érdekelt abban, hogy részt vegyen Bolivia belső és külső ügyeiben.
Ki is valójában Előd?
Előd egy fiatal, szeretetteljes lélek, jóindulatú, majdnem úgy nézett ki, mint egy nagy gyerek. Mint sok más fiatal életkorú meg akarta ismerni a világot.. Főiskolán oktatott, ahol előtte három évig tanult. Nagyon jó ember és sok ember van akik szeretik őt, a maga módján. Én egészen biztos vagyok, valamint az emberek is akik őt ismerték, hogy ő nem követett el semmilyen bűncselekményt.
Egyes források azt közölték, hogy a szívműtéte volt...
Ez igaz. 1985-ben az öcsém szívsebészeten szenvedett, további orvosi megfigyelést is kapott. Fontos lenne orvosilag, hogy egy 4000 méter magasságban lévő La Paz városában erre figyeljenek. Én megdöbbentem és nagyon aggódom amiatt, hogy a bolíviai hatóságok egyáltalán nem törődnek ezzel a problémával. A magas kockázatú tüdőembólia halált is okozhat.
Mi van a Székely Légióval?
A "légió" egy szerencsétlen választás Latin-Amerikában. Ez Magyarországon lényegében egy klub volt. Ez nem egy félkatonai szervezet volt, egy klub volt amit létrehoztak fiatalok Erdélyben. A klub tagjai majd felelnek, beszélni fognak fontos dolgokat. Fő feladata az volt, hogy megszervezzék a sport tevékenységeket: a menetelés, a túrázás készségeivel foglalkoztak. A klub úgy alakult, hogy semmi köze a félkatonai szervezetekhez.
Révész Tibort ismerte?
Igen, láttam kétszer két szakmai találkozón. Részt vett az ilyen eseményeken az én családom is. Az az igazság, hogy nem tudom jól ezeket a dolgokat.
Hogy érkezett Előd Bolíviába?
Előd Bolíviába 2008. november 11-én utazott Rózsa meghívására. Az utazási költségeket, a szállást és az élelmezés árait kifizetette neki, s megígérte neki, hogy lehetősége lesz arra, hogy Dél-Amerikában egy filmet is csinálhasson tevékenységükről. Tisztességes munkát igért neki Rózsa, amely lehetővé teszi, hogy jó fizetése legyen.
Ezt mondta, amikor beszéltél vele?
Amikor újonnan megérkezett Bolíviába én beszéltem élőben (Telefonon? Cseten? A szerk.) vele Santa Cruzban. Azt mondta, hogy ő sokkal jobban szereti azt ahogy a boliviaiak élnek, mert itt nyugalom és béke van. Azt mondta, hogy a többiekkel már találkozott és játszott velük. Tetszett neki az a vallásosság ahogy az emberek Santa Cruzban a hitüket gyakorolják. A bátyám is katolikus. Azt mondta nekem akkor, hogy ő is ott szeretne élni, hogy nyisson egy magyar éttermet és azt mondta még, hogy dolgozott építkezéseken és filmforgatáson. De egy idő után azt mondta, hogy vissza akar jönni Magyarországra, de azt nem mondta meg hogy miért.
Itt hirtelen befejeződött a nyilatkozat.

MEGJEGYZÉSÜNK

Hazudik, mert 16-án éjjel nem mondták be nálunk a hírt, se tévében, se rádióban. Csak 17-én reggel, a rádióban. Hiszen a terroristák lecsapása boliviai idő szerint 16-án este és késő éjjel történt. Magyarország és Bolivia között csak 6 óra időkülönbség van. Ebből következik, hogy az MTI-hez a hír csak 17-én hajnalban vagy korareggel érkezhetett. Ezek szerint ő 16-án egész éjjel fönt volt, leste a tévéket, hogy hátha jön valami érdekes hír Boliviából? Ez teljesen életszerűtlen. Mégis azt állítja, hogy 16-án egész éjjel fönt volt és hallgatta a híreket. Boliviai nagykövetség nincs nálunk, még konzulátus sincs, hanem Boliviai ügyekben az argentin nagykövetséghez kell fordulni. Azt állítja, hogy amikor 16-án éjjel meghallotta a hírt a terroristákról, akkor ő testvérével kapcsolatba akart lépni. De nem mondja hogyan? Tegyük fel telefonon. Annak működnie kellett volna, legfeljebb kicsengett volna, ha nem veszi fel senki. És azt állítja, hogy még 16-án éjjel vagy 17-én reggel keresték a konzulátust, de nem mondja melyiket? Azt meg se próbálta, hogy a külügyminisztériumot felhívja? Mert azok akkor már 17-én reggel mindent tudtak, hogy kikről van szó.

Az összes boliviai hír április 16-ról szól, amikor a szállodában lecsaptak a terroristákra. Az első hazai híradás a HVG-ben történt 16-án este fél nyolc után. Erről az első napi hírekről külön témában foglalkozunk, mert itt az időpont kérdések erősen ütköznek a két ország között.